Vad jag har lärt mig

Det här har varit mitt första år, på väldigt länge, utan att plugga. Jag har lärt mig mycket ändå, fast på ett annat sätt. Det har känt mer som att jag levt på "riktigt" inte bara att plugga för framtiden som jag alltid har gjort, men jag förstår nu också att det är bra att plugga vidare för att komma någonstans. Det här året har verkligen en helt annorlunda upplevelse.


1. Civilingeniör på KTH
Jag började plugga civilingeniör med datainrikting på KTH. Kurserna gick bra. Jag fick godkänt i alla prov jag gjorde. Jag trivdes okej med programmet eftersom att jag alltid har gillat matte och datorer. Jag förstod att jag kan om jag verkligen kämpar och vill. Det som verkligen inte funkade för mig var de andra personer som gick programmet och hela stämningen på KTH. Ingen hjälp fick man och alla skulle va så smarta hela tiden. Jag kände att jag var tvungen att spela någon annan för att passa in. Det började leda till ångest.

2. Hoppa av Civilingeniör på KTH
Jag har nästan alltid fullföljt och lyckats med saker jag har gett mig in på, därför var det svårt för mig att veta vad jag skulle göra i den här situationen. I slutet var varje dag på KTH var en enda stor ångest och jag grät mig till sömns för jag vantrides på KTH. Tillslut fick jag fråga mig själv om det verkligen var värt att stanna kvar. Svaret blev nej eftersom att det finns tusen andra möjligheter att lyckas med karriären. KTH är en bra skola, men inte den ända bra skolan. Jag lärde mig att jag måste lyssna på vad mitt hjärta vill. Trivs man inte så gör man inte, det finns alltid andra möjligheter.

3. The Phone House
Så fort jag hoppade av KTH så började jag jobba på The Phone House som kundtjänstmedarbetare. SUCK! Det var nog värre än KTH. Det var nästan samma som att plugga - man satt framför en dator hela dagarna det här skulle ju INTE leda till att man fick en 100 000 kronors lön efter några år. Jag fick sparken från det jobbet, chefen var riktigt dryg och hon kanske märkte att jag inte tyckte det var kul. Iaf ett misslyckande efter de andra. Jag började bli deprimerad. Som tur var så på The Phone House jobbade en kille som heter Filip. Han var så skysst. Han var ett stort stöd och han sa att det inte mitt fel att jag inte fick jobba kvar. Han fick mig inte ge upp och fortsätta kämpa. Det gäller att lära känna goda människor som förstår en.

4. Rollergirl på Ballbreaker

Jag sökte massa jobb på nätet i flera dagar. Plöstligt ringer det en jättetrevlig tjej som heter Sara. Hon frågar om jag vill komma på arbetsintervju. Jag mindes inte vilket jobb det var men jag åkte dit ändå. Det visade sig att jag hade sökt ett jobb som servitris PÅ RULLSKRIDSKOR! Say what!? Som tur är så har jag åkt inlines rätt mycket när jag var liten så det var inga problem för mig. Sara var positiv och jag fick direkt jobbet som Rollergirl på Ballbreaker. Alla var jätteskyssta mot mig där. Speciellt Kristoffer som bjöd mig på olika utgångar och fester. Där var det den typen av människor som jag tyckte om, öppna och glada männniskor. Perfekta jobbet! Det gäller att våga- testa nya grejer och ta chanser. I det här fallet ledde det till något bra.

5. Flytta hemifrån
Jag är världens största mammagris. Hon är mitt största stöd men hon var orolig för mig när jag åkte hem sent från Ballbreaker på nätterna. Därför tyckte hon & min pappa att jag skulle flytta till Karlaplan så att jag inte behövde åka så långt hem. Jag hade turen att min farfar har en etta på Östermalm som jag fick börja hyra. 5000 kronor / månaden kostade lägenheten. När jag bodde själv insåg jag att livet är inte så lätt. Man kommer att få massa utgifter som man måste klara av att betala. Jag har aldrig tidigare behövt tänka på att köpa tandkräm, toalettpapper, mat, tvättmedel osv. Det fick mig att växa upp. Jag blev stolt över mig själv när jag klarade av att bo själv och betala alla utgifter utan problem.

6. Träffa min älskling
Carlos jobbar på Ballbreaker som kock. Jag föll för honom direkt och han föll för mig lika snabbt. I början funkade allting bra men efter ett tag började vi att bråka mycket, mest på grund av mig därför att jag visste hur man betedde sig mot killar. Tidigare brydde jag mig egentligen inte om killars känslor,  jag kunde göra slut med en kille för minsta grej. Carlos har lärt mig hur riktigt förhållande är och hur man får saker att funka. Jag älskar honom.

7. Planera resa
Jag hade egentligen tänkt börja plugga nu i höst men det fanns en grej till jag ville göra innan jag bestämmer för vad jag vill plugga och börja forma min framtid - att resa. Jag flyttade ifrån Mexico när jag var elva år och jag har inte varit där sen dess. Mexico har varit en så stor del av mitt liv och jag saknar landet otroligt mycket. Jag behöver åka dit. Vi har planerat mycket&länge och vi åker nu om sex dagar.

8. Körkort
SCORE!!!! Jag kan!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0